Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 030-6590800
  • vanhaarlem@uwfinancieeladviseur.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

  •  030-6590800

Zo lastig kunnen abonnementen zijn.

Maar liefst 91 procent van de Nederlanders onderschat het aantal abonnementen dat ze op hun naam hebben. Gemiddeld hebben we er maar liefst 11.

Het hebben van abonnementen wordt steeds gebruikelijker. Dat komt bijvoorbeeld doordat alle gezinsleden een mobiele telefoon hebben met een abonnement, muziek gaat via een streamingsdienst en gerechten voor maaltijden kunnen tegenwoordig thuis worden bezorgd.
Daarbij gaat het vaak om relatief kleine bedragen, maar opgeteld gaat het toch om een groot deel van het budget. Abonnementen zijn simpelweg financiële valstrikken, maar gelukkig zijn veel ervan ook gewoon tussentijds te beëindigen.

Geldproblemen beginnen met te hoge maandlasten

Het maandelijkse inkomen zou voldoende moeten zijn om een huishouden draaiende te kunnen houden en om nog een extraatje over te houden om te reserveren voor grotere uitgaven. En juist dat laatste kan soms een probleem worden wanneer de vaste lasten te hoog zijn. Dat kan zelfs het beginpunt zijn van geldproblemen.

Het maandelijks kunnen sparen is om twee redenen belangrijk. Ten eerste, zolang je nog kunt sparen heb je dus nog bestedingsruimte over. En dat alleen al geeft een veilig gevoel. Maar het belangrijkste is toch wel dat je vroeg of laat tegen grote eenmalige uitgaven aan zult lopen. En op dat moment is spaargeld nodig.  Vandaar ook dat vaak wordt gezegd: als sparen niet lukt, moeten de maandlasten omlaag.

Onder jongeren is het probleem groter

Jongeren tot 25 jaar oud trekken het gemiddeld aantal abonnementen omhoog. Zij hebben namelijk gemiddeld maar liefst 16 contracten afgesloten. Jongeren kiezen vaker voor abonnementen voor streamingsdiensten en voor het private leasen van een auto. Vooral dat laatste neemt een grote hap uit het maandelijks te besteden bedrag. 

Abonnementen zijn 'gewoon'

Het afsluiten van abonnementen is gewoon geworden. Een goed voorbeeld hiervan is de mobiele telefoon. Wie mobiel wil bellen kan dat prima doen via prepaid. Maar wie altijd en overal online wil zijn, is simpelweg aangewezen op een abonnement.
Jaren geleden kochten we nog muziek op cd’s. Maar tegenwoordig gaat steeds meer de voorkeur uit naar mobiele diensten als Spotify en Juke. Daarmee heb je constant alle muziek beschikbaar. Maar wel met (opnieuw) een abonnement. 
Als laatste voorbeeld het kijken naar films. 'Gratis' via de TV kanalen, maar toch heeft Netflix steeds meer de voorkeur met alweer een abonnement. 
Zo worden we door de behoefte aan gemak steeds meer gestuurd naar het afsluiten van contracten. En daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn. Tenzij de mogelijkheid om te sparen verdwijnt.

Zet eens op een rijtje wat je aan vaste lasten hebt

Wanneer er maandelijks tekorten gaan ontstaan zullen de vaste lasten omlaag moeten, of het inkomen omhoog. Al zal dat laatste heel wat moeilijker zijn.

Kijk in dat geval eens kritisch naar alle abonnementen. Zet ze eens voor jezelf op een rijtje. En reken uit hoeveel besparingen er mogelijk zijn met het opzeggen ervan. 


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 30-04-2019. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.